Rodger ver weg.voor z'n werk.nl

TOTOKAI

De afgelopen week hebben we een actie gedaan in de Balluchi vallei. Voor de mensen die het gebied een beetje kennen, of die naar mijn verhalen van de vorige uitzending hebben geluisterd, weten dat het een van de mindere stukken is in Uruzgan. Wat er wel gerealiseerd is is sinds de laatste keer, is dat er een paar posten zijn gekomen. Wij zouden vanaf post Mashal de actie doen. De operatie zou inhouden dat er een aantal dorpsleiders naar een shurra zouden komen (shurra is een soort vergadering van leiders). Omdat ook de TFU commandant met aanhang zou komen en natuurlijk omdat er veel mensen uitgenodigd waren (400), moet de locatie gesearched worden. Dus op de dag dat de operatie startte, zijn we met de cat die kant opgegaan. De eerste stop zou PB Mirwais worden. Na een uurtje of 3 gereden te hebben, met de nieuwe mb (6 cilinder, 180 pk), kwamen we aan op de locatie. Het was voor mij de eerste keer dat ik in die bak reed, een hele vooruitgang. Op Mirwais aangekomen stapte ik over op een Patria. De rit van Mirwais naar Mashal duurt normaal een uurtje of twee. Maar omdat er een ied gevonden was op de route hebben we deze tijd niet gehaald. Aangekomen op Mashal hebben we het plan voor de dag erna doorgenomen. Daar hoorde ik dat de qualla's die ik had voorbereid veranderdt waren en dat we naar een andere locatie moesten uitwijken. Van die qualla's had ik geen informatie dus moest dat vanuit de verplaatsing verkend worden en zouden we alsnog gewoon de dag daarna de actie kunnen uitvoeren. De nacht zouden we niet doorbrengen op Mashal maar op een rustlocatie buiten de base. Dat klinkt raar maar is echt een stuk veiliger. Dus ben ik met de EOD naar die locatie gereden. Daar aangekomen ben ik richting de genie bushmaster gegaan om bij die gasten de nacht door te brengen om de volgende dag de actie te kunnen beginnen. Toen ik naar mijn mandje ging dacht ik nog, dat ik me dit tweeënhalf jaar geleden niet had kunnen voorstellen dat ik een nacht in de Balluchi zou slapen. De volgende morgen zou ik weer weten waarom....

Reveille was om 4 uur snel spullen inpaken daarna een kaakje met wat leverworst eten en instappen om richting de base te gaan om de operatie te beginnen. Na een minutje of twintig gereden te hebben hoorde ik een harde knal gevolgd door een bericht van de boordschutter ' ied strike' dit betekend dat er een voertuig op een bermbom is gereden. Wat dan volgt is de crazy minute, die zich heel snel herstelde. De genisten sprongen uit de bak en begonnen te werken de Hotel bak (militaire ziekenauto) was snel ter plaatse en de handelingen aan de patiënten begonnen rap, mede door het snelle handelen van de medics, en cls-ers konden de drie slachtoffers snel naar de helikopter. Nadat dit gebeurt was en de rust een beetje was terug gekeerd. Konden we beginnen met het wrak te bergen. Eerst werden alle munitie stukken verzameld en daarna konden alle spullen eruit worden gehaald. Omdat er nog berging moest komen om het wrak weg te slepen bleef het peleton daar staan en werdt er een nieuw peloton ingevlogen om de oorspronkelijke actie door te zetten.

Toen het peloton geland was ben ik hierbij aangeklikt en zijn we terug gelopen richting Mashal. Daar werd een plan gemaakt om de qualla te searchen deze qualla zou leeg zijn, omdat het nieuwe peloton maar drie genisten had meegenomen werdt de weg naar de qualla gesearchd door ANA's (Afghaanse militairen). Dit deden ze goed. Aangekomen bij de qualla, bleek dat de qualla niet leeg was maar dat er een man of 8 inzatten allen gewapend. Dit waren de koks die eten moesten bereiden voor de shurra. Omdat zij bedreigd waren door de taliban hadden ze wapens meegenomen. Uiteindelijk werd de afspraak gemaakt dat zij die nacht mochten koken alleen moesten ze de wapens bij ons inleveren. De search van de qualla ging vlot het enige wat we vonden was een oud wapen en wat munitie. Daarna zijn we met het hele peloton in de qualla getrokken en hebben onze slaaplocaties voor die nacht ingenomen. De 'koks' zijn begonnen met het maken van het eten. Dit eten was echt vers want er werden geiten ter plekke geslacht. Ze zijn de hele nacht doorgegaan hiermee. In de vroege morgen hebben we nog een helicopter landing site gesearched. En daarna ging de shurra van start. Van de 400 man die waren uitgenodigd zijn er uiteindelijk 60 gekomen omdat ook van hun iedereen was bedreigd. Na het einde zijn we terug gegaan naar Mashal om de volgende morgen terug te keren naar TK. Na een ritje van 9 uur zijn we hier uiteindelijk beland.

The sea's evaporated
Though it comes as no surprise
These clouds we're seeing
Their explosions in the sky
It seems it's written
But we can't read between the line

Sleeping with ghost - Placebo

Reacties

Reacties

Peter en Myra

Hallo daar buurtje fijn om te horen dat het goed met je gaat we tellen de weken ene het zijn er nog maar 5 en 2 dagen. pas op jezelf

mam

Hoi Rodger,
Wat ben ik blij als het 26 juli is.
Groetjes en veel liefs.

Milan

Hallo buurman Rodger,

We missen je, maar weet je mijn mama heeft belooft dat ze nu iedere week iets met Daan en mij gaat maken om op te hangen als je terug komt uit dat vere land, dat wordt dus kliederen en kladderen.

Een hele dikke, dikke zoen van mij.

Thea

Hoi Rodger,
Ben blij als je weer terug bent.
Denk aan jou.
Heel veel groetjes uit Brunssum.

Peter Martens

Gaat ie lekker daar, je draai gevonden op TK?
Ik weet er alles van, mijn zoon zat ook daar, je hebt hem vast al ontmoet. (lmb). Volgende week een weekje oefening en dan gereedmaken voor de reis naar Barcelona U2 360 Tour. Ik zal aan je denken en dat biertje op jou, op jullie drinken. Groetjes en hou je taai.

Groetjess Peter

Ed van den Broek

Yo Rodger. Never a dull moment daar, blijkt maar weer. Wees voorzichtig en pas op de mannen. Heb zelf een goede reis terug gehad al had mijn bezoekje nog wel wat langer mogen duren (maandje of 2 ? :P).

P.S. Eerste DVD van Watchmen is binnen. Kan andere (nog) niet vinden. A&D nog niet uit en Enterprise onvindbaar. Opsturen?

Rob

Hoi Rodger, het komt wel allemaal heel dichtbij zo. Goed dat de muziek je op de been houdt en dat je daar kracht uit kan putten. Ik zag dat de laatse quote van Placebo was. Die waren op Pinkpop echt te gek. Ze speelden allemaal nieuwe nummers en een paar oude krakers. Misschien kan je ze op het Internet vinden (trouwens toepasselijke titel: "Battle for the sun". Kijk anders eens op Youtube bij "Rock am Ring 2009". Dat zijn echt heel goede opnamen. Misschien goede afleiding in barre tijden. Veel sterkte en voorzichtig.

Zusje

He Broer,

Wat heftig allemaal, moest er wel van schrikken toen ik het nieuws van Mam & Nancy hoorde! A Angel is watching over you....heb ik toen gedacht! Hou je goed, inderdaad blij als het de 26e is. Dikke X van Mij en de rest natuurlijk.

huub

hello rodger
zo te lezen alles bien daaro
uitkijken laatste stukje en dan pakken we er weer 1 net als op de heenreis
gr van de bovenverdieping

Joyce & Rogier

Gewoon ff de groetjes uit limburg!!!!
Nog maar een paar weekjes.....dan is de pletskeskoek klaar om aangesneden te worden & kunnen we toasten op je thuiskomst.

Ciao XXXXXXX

je vrouw

Dat de laatste loodjes het zwaarst wegen is mij overduidelijk !!!
Let deze laatste weken nog goed op.
xxxxxxxxxxxxxxxxjes nancy ,Daan en Anne

de buurtjes

hallo daar, in dat gekke land het is al een beetje laat maar willen jou toch nog even van harte feliciteren met anne haar verjaardag, want ook voor een papa is deze dag een bezondere dag. Vanmorgen moest ik even terug denken aan vorig jaar, rond de klok van 10 kwam er opeens een kopje over de schutting die ons super trots vertelde dat zijn kleine spruit was geboren en weet je je hebt twee super lieve en dappere kids maar wat wil je ook met zo'n ouders.
Let goed op je die laatste paar weekjes.

Thea

Hallo Rodger,

Ik wil je feliciteren met de verjaardag van Anne.
Zondag ga ik naar het feest.
Verder is alles goed.
In gedachten ben ik bij jou.
Pas op jezelf en ik ben blij als je weer thuis bent.

Groetjes Thea xxxx.

Peter Martens

Hoi Rodger,
Er is weer een hoop gebeurt de afgelopen periode. Hoop dat verder alles goed met je is en dat het met de mannen ook goed blijft gaan.
Hier zometeen vakantie, ik wens je aldus heel veel sterkte tesamen met de rest voor de komende, laatste periode. Kom verder heelhuids thuis en geniet er dan van. Doe eenieder de groetjes en wens ze sterkte.

Hier verloopt alles prima. U2 in Barcelona was super geweldig. 27 juli ga ik naar Dublin, een droom komt uit!

Groetjes Peter M

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!