Rodger ver weg.voor z'n werk.nl

Bootje Varen

Deze week was er een van op de base blijven, min of meer, want er moet natuurlijk regelmatig toch eventjes gegaan worden naar de base die naast ons ligt. Op die base zitten de Amerikanen samen met de ANA (Afghan National Army) het Afgaanse leger. De Amerikanen doen zeg maar het zelfde werk als ons alleen op de 'amerikan way'. Wat wel een voordeel is want ze hebben informatie die wij niet hebben. Dus regelmatig eventjes sincen (das een militaire term voor de koppen bij elkaar steken) met de genisten daar kan dus heel erg verhelderend zijn. Ook is er deze week een springdag geweest, ook dit is iets wat alleen genisten doen. Op zo een springdag doen we oefenen met springstoffen. In Nederland mogen we eigenlijk niks op dat gebied, we kunnen wel terecht op ons springterrein maar dan alleen beperkte hoeveelheden. Hier in Uruzgan bestaan er geen hinderwetvergunningen, dus kunnen we veel meer doen. We hebben dus verschillende spring technieken geoefend. Waaronder een kratering springen, dat is met veel springstof een gat maken waar een tank bijvoorbeeld niet meer doorheen kan. In de harde Afghaanse bodem valt dit tegen. Maar goed we hadden de dag weer om en er was veel geleerd. Ook stond deze week natuurlijk in het teken van dodenherdenking en Bevrijdingsdag. Als militairen doen we hier natuurlijk ook iets aan. Op de 4e mei hadden we een bijzonder appel waarbij we twee minuten stillte in acht namen en de Last Post (een stukje militaire muziek) klonk. Op Bevrijdingsdag was er een BBQ, ik heb snel een stuk vlees gegeten en ben daarna naar de ops gegaan omdat ik dienst had. Verder ben ik deze week gaan varen nou kun je zeggen heeft hij ptss, varen in de woestijn. Kijk dit zit zo; we hebben in ons gebied twee rivieren de Teri Rud en de Helmand. De Helmand is een rivier die gevoed word door het smeltwater in de bergen als je dan bedenkt dat we in de uitlopers van het Hindoekoets gebergte zitten kun je wel voorstellen hoeveel water dit is. Omdat troepen van ons aan de andere kant van de rivier zaten en met voertuig pech stonden, moesten wij als QRF (Quick Reaction Force) deze spullen gaan brengen. Nu hebben wij van de genie natuurlijk boten. Van die grote opblaasbare, met een motor erachter. Om op de locatie te komen bij de voertuigen die pech hadden moesten we een dag rijden, en als we over de rivier zouden gaan zou het maar een paar uurtjes duren. Dus had ik een locatie gezocht waar we het beste de rivier over konden gaan. Nu zijn er laatst al boten van ons gaan varen dus werdt dit de zelfde plek. Deze plek genaamd Alexander hill, de berg is genoemd naar Alexander de grote, had inderdaad een goede lanceer locatie voor de boten. Toen eenmaal de boten in het water lagen en met een paar man de motoren erachter hadden we een probleem. Ze wouden niet starten, het probleem zat in de aanvoer leiding, deze was verstopt door de Afghaanse benzine. Dus uiteindelijk heb ik de filters eraf gehaald en de leiding rechtstreeks op de benzine filter in de motor geduwdt. Daarna starte de motor gelijk. Toen dit uiteindelijk gebeurt was hebben we de spullen in een boot geladen en zijn we met twee boten vertrokken. De locals die aan de kant stonden wisten niet wat ze zagen. Als je bedenk dat zij normaal de rivier overstekken met twee rubberbanden met een plankje erop was dit natuurlijk complete hi-tec voor ze. Na ongeveer anderhalve kilometer varen, zagen wij de andere lui staan en na een perfecte strand landing door de bestuurder van de boot, konden wij de spullen uitladen. Daarna zijn we teruggegaan, nu wou ik de boot wel eens besturen, op zich is dit makkelijk, alleen het aanmeren op een snel stromende rivier is een vak apart. Na twee pogingen is het me wel gelukt min of meer. Toen we aan land stonden hebben we de boten opgeruimd en zijn we terug gegaan naar de base.

We'd go down to the River

And into the river we we'd dive

Oh down to the river ....we ride

The River - Bruce Springsteen

Mam

Rodger, bootje varen deed je vroeger al graag.
Heb ik nog een foto van samen met Joyce in de rubberboot
Groetjes uit Waubach.

Joyce & Rogier

Klink goed die verhalen, is nog eens wat te beleven!!! Kan je lekker met je Kids gaan varen na al die ervaring die je hebt opgedaan. Wordt tijd om hier ook een wat dingen te laten springen, om te beginnen in onze tuin. Rogier wilt graag een grote, diepe vijver....maken we een gezellig kampvuur en BBQ van ons snoeiafval. Zorg jij maar voor een lekker stukje Arabisch vlees..hmhmhm, wordt gezellie. Heb gehoord dat je het pakje hebt ontvangen, sturen er nog wel een op want 2kg is natuurlijk wat weinig maar je kunt weer 1 dag vooruit. Hou je goed, fijn om weer wat van je te lezen. Dikke X en knuffel van ons.

marcel en sharon

goed om weer eens wat te horen!je hebt zo te zien je laptop toch nog aan de praat gekregen.als hier nog een paar van die buien vallen zoals afgelopen nacht kun je hier ook varen.anders kun je in de ardennen nog altijd oefenen met aanmeren.maar zoals altijd gaat hier alles gewoon zijn gangetje.marcel mag trouwens weer auto rijden heeft zijn roze papiertje weer terug.we horen snel weer van elkaar(als je pc het volhoud tenminste).de groetjes uit de kakert.

Nathalie en Patrick

Hey Rodger,
Zo te zien verveel je je niet daar. Heel avontuurlijk allemaal, maar we willen toch liever niet met je ruilen.
We hopen dat je snel weer terug bent.
Alles gaat gewoon zijn gangetje verder, Sem is weer naar school (de vakantie is afgelopen) en Millie lacht gewoon verder....
We zijn wel lekker bezig geweest (het was redelijk weer)
Patrick heeft dit weekend zelfs een tafelblad gemaakt voor de tuintafel (die was helemaal verrot) en nieuw gaas in de hordeur geniet....
Het mooie weer is nu voorbij (het regent al de hele ochtend) maar ja na regen komt zonneschijn (zeggen ze)

We horen gauw weer van je!

Groetjes (en doe voorzichtig)

Patrick, Nathalie, Sem en Millie

Anne

Hey papa,
vandaag bij oma geweest was erg gezellig.
Mama heeft handjes te kort met mij want ik kruip en loop langs de tafel en alles wat ik vind doe ik in mijn mondje .
ps , ben ook erg groot aan het worden
xxxxxxxxxxxxxxxjes Anne

Daan

hoi papa,
heb vandaag een erg leuke dag gehad.
Met school naar de speeltuin.Van de juf een ijsje ,een broodje knakworst ,een spekje ,een dropje en chips gehad ,want het was feest.
Was erg cool . Volgens mijn mama heb ik een tovervis
gaaf he
Bel je weer snel
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxjes Daan

papa ik mis je .

je vrouw,

Hoi schat,
hoop dat de verhuizing goed zal verlopen .
We zitten bijna op de helft kunnen we gaan aftellen .
pas goed opjezelf .
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxjes Nancy