Rodger ver weg.voor z'n werk.nl

bruggen en andere overgangen

Hoe raar het ook klinkt deze week stond toevallig bijna helemaal in het teken van bruggen. In eerste instantie moesten we naar een crossing (een crossing is een plek in de rivier waar we over kunnen). Op de deze plek ligt een stuk brug met een afrit of oprit als je hem van de andere kant pakt. Het plan was om dit stuk op te blazen en daarna met een shovel en bergingstank de oprit weer opnieuw te maken. Toen we hier aankwamen waren er veel mensen in de crossing. Het waren locale lui die hier een muur aan het bouwen waren. En dat is dus een van de vele problemen in ons gebied iedereen bouwt hier raak zonder het met elkaar te overleggen hierdoor zijn er veel kleine dammetjes in de Teri Rud (dat is de naam van 1 van de twee grote rivieren hier) daardoor gaat de rivier een andere weg krijgen en dat was ook het probleem wat we bij de andere brug hadden van mijn vorige stukje. Maar goed het plan om de brug op te blazen kon niet doorgaan omdat de brug sterker was dan we dachten en ook meer pijlers. Hiervoor zouden we zoveel springstof nodig hebben (100 kg) dat het niet echt goed te sturen was. Dit kunnen we normaal oplossen door gaten in het beton te maken, dan heb je veel minder nodig, alleen het water stond aan het brugdek dus dat ging niet. Wat we uiteindelijk gedaan hebben is dat we de hele brug hebben ingemeten en dat ik op de base een berekening heb gemaakt voor als het water lager is om het plan alsnog uit te voeren. Toen we hiermee klaar waren zijn we op zoek gegaan naar een vermoedelijke afvuur locatie van de raketten die ze op ons kamp hebben afgevuurd. Dat was ergens in de bergen gebeurd, dus dat werd klimmen en een berg oplopen na veel geklauter waren we op een bergkam en hebben deze naar sporen afgezocht. Laat ik het zo zeggen dat het uitzicht heel mooi was. Als laatste die dag zijn we nog naar een andere crossing geweest om te kijken of we die wel konden pakken. Na een verkenning vanaf de kant had ik het gevoel dat het wel ging lukken. Dus gingen we het proberen. Ik had er voor gekozen dat een van de mannen ervoor ging lopen. Die zou de weg door de rivier bepalen. Dit ging allemaal goed tot twee meter voor de overkant waar een diepe geul was geslepen door het water. Einde van de crossing, alleen het probleem was dat de Buma (bushmaster) kwam vast te zitten. Gelukkig hadden we de bergingstank bij ons, de bergingstank is een monster van 60 ton die overal doorheen komt deze tank heeft ons eruit getrokken en weer veilig aan de goede kant van de rivier afgezet. Later deze week hebben we het nog een geprobeerd toen is het wel gelukt. Afgelopen vrijdag kregen we bezoek van twee Ausie's (Australiers) van de genie, deze lui gaan een nieuw landhoofd ontwerpen voor de brug die we vorige week hadden gerepareerd. Ook gaan zijn een brug ontwerpen over de andere rivier de Helmand. Nadat ze eerst gekeken hadden op een vermoedelijke locatie. (dit was weer eens de eerste keer sinds lange tijd dat we onze boten ingezet hebben, ook voor een hoop infanteristen over te zetten). Ging ik de volgende dag mee om te mee te kijken bij het inmeten van het andere landhoofd. Ook zouden we gaan kijken bij tweede locatie of het mogelijk is om daar een brug te bouwen. Die locatie lag best lastig voor het voertuig zodat er werd gekozen voor het laatste stuk middels een voet patrouille te doen. Toen we de locatie gezien hadden wat een lastig stukje lopen was zijn we via een andere route weer terug gelopen dit was een route door de akkers, over paden van ongeveer 20 cm met aan de ene kant graan, de andere kant Poppy en op het pad zelf (en het is dus hier gewoon onkruid) wiet. Na een patrouille van ongeveer 6 km kwamen we weer aan in de overwatch ( een locatie waar de voertuigen staan) en zijn we terug gegaan richting Camp Hadrian.

Like a bridge over troubled water
I will lay me down.
Like a bridge over troubled water

Bridge Over Troubled Water - Simon and Garfunkle

Mam

Hoi Rodger
Je hebt het druk daar in het verre Afhganistan.gaat de tijd ook vlug om.Nog thee gedronken?Ik hoop dat alles oke is met jou en je collega's.Groetjes en veel liefs uit Waubach

Thea

Hallo Rodger,
Spannend allemaal.
Ik hoop dat alles goed is met
jou, en de crew.
Heeeel veel groetjes, we denken
allemaal aan jou.
Let goed op jezelf.

Thea

Peter, Milan en Myra

hallo daar,
ja, ja zijn er weer al is het met het beentje in de lucht maar blijven je volgen. Een druk weekend voor jou daar in het verre land jemig, mag hopen dat je nog tijd hebt gevonden om te slapen ???? maar een ding is zeker met al die drukte vergeet je de tijd des te eerder ben je terug.
we zijn trots op onze hard werkende buurman, pas op jezelf daar tussen de velden.
groetjes uit een brrrrr waubach.

Joyce en Rogier

Geen verveling als ik dat zo lees, spannend allemaal. Als we de vijver hebben aangelegd mag je bij ons ook een brugggetje komen aanleggen, hihi. Fijn om te lezen dat je je tijd goed en veilig om krijgt. Hier gaat alles z´n gangetje, ben al goed in de breedte aan het groeien! Hoop dat je de foto´s hebt ontvangen van onze Ukkie? Laat het je goed gaan, dikke x van ons.

huub

geen verveling is een snelle tijd
gr vanuit de thuis basis

marcel en sharon

he die rodger zo te horen krijg je de tijd wel om,zometeen komen je vrouwtje en kids een bakkie doen.ik denk dat over een weekje ofzo de tomatenplantjes de tuin in kunnen.maar tot die tijd keep on building those bridges.
groetjes uit de kakert en een dikke knuffel van jip.

zusje

Hi Broer,

Gewoon even de zonnige groeten uit Limburg!!!

marcel en sharon

he kerel al een paar daagjes niks gehoord.hopelijk gaat alles goed daar met jou en je mannen.hier gaat alles prima zijn gangetje.horen hopelijk snel weer van je .groetjes van de kremertjes.