Rodger ver weg.voor z'n werk.nl

Een week als geen andere

De afgelopen week is het wat stil geweest op mijn log, dit komt omdat ik een aantal keer weg ben geweest. Voordat ik hierover meer vertel zal ik eerst wat uitleggen over een woord wat ik vaker gebruik. Poppy is het Engelse woord voor Papaver (eigenlijk is het de klaproos die ook bij ons voorkomt alleen hier is hij stukken groter), oftewel de opiumplant die hier in het gebied heel veel voorkomt. Dit plantje lijkt zonder bloem een beetje op een distel, maar als er een bloem aanzit, lijkt het meer op een tulp. Als de plant rijp is vallen de bloembladeren eraf. Wat dan overblijft, is een bol, deze bol wordt met een mesje ingesneden daaruit komt een zwarte pasta. Na een dag wordt deze pasta (de ruwe opium) van de bol geschraapt, dit wordt drie keer gedaan met eenzelfde bol, daarna is de plant op en wordt hij van het veld gehaald. Zo nu genoeg quest wijsheid. Wat is er hier gebeurd de afgelopen anderhalve week. Vorige week maandag is het dan ook hier gebeurd we hebben een raket aanslag gehad. Het type raket was dezelfde die ook op Tarin Kowt was neergekomen (107 mm). Gelukkig heeft deze raket de base gemist en was er dus ook geen persoonlijke of materiële schade. Vorige week dinsdag, kregen wij het bericht dat de Taliban bridge of Luy Pull zoals wij hem noemen, een brug die gebouwd is door de Taliban aan het instorten was. Diezelfde avond kwam er een Amerikaanse collega met foto's Toen we die gingen kijken bleek dat de oprit, en een stuk van het landhoofd was weggespoeld. Een klus voor de genie, na een paar uur plannen verzinnen en oplossingen bedenken verder kwam er een oplossing. We moesten in de weer met grind, hesco's (die zakken met gaas en zand waar ik het wel eens over gehad heb), geo-textiel (worteldoek). Dit alles om een tijdelijke oplossing te maken voor het verstevigen van het landhoofd. Verschillende groepen zijn hiermee bezig geweest samen met locale contractors (zo noemen ze hier aannemers) met hun werklui. Een hoop stenen moest met de hand in het gat worden gegooid. Berekend was dat dit 720 m3 moest zijn een mannelijke klus dus. Toen het grootste gedeelte hierin zat, wat dus voornamelijk door de locals was gebeurt (en dus weer een werkverschaffing was geweest). Kon het laatste stuk niet gevuld worden omdat een stuk onder het wegdek ook was weggeslagen. De Afghanen hadden hier wel een oplossing voor gewoon kinderen onder het wegdek sturen en hun het wegdek laten vullen. Leek ons om verschillende redenen niet echt de beste oplossing. Er is uiteindelijk voor gekozen om het onderspoelde wegdek weg te halen. In eerste instantie is het geprobeerd met een betonflex, dit lukte uiteindelijk niet omdat het toch wat te dik was. Dus moest het maar op de genie manier met explosieven. Het stuk beton wat eruit moest was ongeveer een halve cirkel van 9 meter lang en berekend was dat er uiteindelijk 20 kg kneed (c4 springstof) op moest. Toen dit gesteld was zat het wegdek er nog steeds in. Op zich niet erg, doen we het nog een tweede keer maar nu met 25 kg. Dit lukt wel, zodat uiteindelijk het laatste gedeelte kon worden gevuld met grind en de brug weer open was. Vrijdag ben ik weg geweest op een driedaagse (drie dagen de poort uit) richting het zuiden. Het eerste stuk van de route ging goed totdat het eerste voertuig door een plas reed en hierin kwam vast te zitten. Na een paar pogingen van de bergers was het voertuig tegen een grote rots aangedrukt. Om het voertuig los te krijgen moest er een stuk rots weggehaald worden en ook dit is gebeurd met explosieven. Dit is gelukt met weinig schade aan het voertuig. De berging kon doorgaan alleen stond het voertuig weer vast een meter van de kant. Uiteindelijk heeft de hele berging 1 dag geduurd, wat niet in de planning lag. De volgende dag zijn we door gegaan met de patrouille. Wat opviel was dat hoe verder we zuidelijk kwamen hoe weinig poppy er was en hoe meer graan. De rede hiervoor is dat de graanprijs hier hoger is aan het worden dan de prijs voor ruwe opium. Dit komt omdat graan moeilijk te tellen is in dit klimaat. Maar omdat de Helmand een grote rivier die hier stroomt genoeg water heeft gaat dit makelijker. Ook viel op dat de wiet hier overal groeit maar dan niet voor de teelt maar als onkruid. Na een tweede nacht 'in the open'. Zijn we nog verder afgezakt naar het zuiden het dorpje wat we aandeden hete Nazir Kariz. Dit was het dorp waar het buitenverblijf was van een persoon die multimiljonair was, en eigenlijk ook redelijk de baas in het gebied. Waarom hij multimiljonair is, is natuurlijk duidelijk als je baas bent in een gebied waar alle poppyvelden van jou zijn dan kun je je voorstellen hoe hij aan zijn geld komt. Na een gesprek gevoerd te hebben met betrokkene, ikzelf ben niet naar binnen gegaan maar heb in zijn achtertuin gezeten met een andere collega, genieten van de heerlijke Afghaanse thee met ongeveer 4 kilo suiker per kopje, gezien ik heel graag thee drink dacht ik snel drinken dan is het weg. Had ik niet moeten doen want ik kreeg gelijk een tweede. Zijn we terug gegaan richting de base. Al met al weer een drukke week waar van alles is in gebeurd.

It's wonderful to be here,
It's certainly a thrill

Sgt Peppers Lonely Heartclub Band - The Beatles

Reacties

Reacties

Truus en Thea

Hoi Rodger,

Fijn om weer iets van jou te horen.
Spannend verhaal.
Wij zitten lekker aan de koffie, met een
gebakje. (geen thee, haha)
Verder is alles hier goed.
Let goed op jezelf,


Groetjes uit Waubach.

Joyce

Genoeg beleefd in een week, fijn dat julllie de locals goed helpen, is het allemaal ergens goed voor! Ik heb van mam gehoord dat die Poppy- velden wel aan mooi aanzicht moeten zijn, hoop bij thuiskomst foto´s te kunnen zien. Dus je bent nu lekker overgestapt op de thee....lekker met zo weinig suiker hmmm. Kijk maar uit dat je bloeddruk niet op tilt is geslagen na 4 1/2 mnd Afghanistan. Fijn dat alles goed met jou/ jullie gaat en dat de raket niet op jullie kamp terecht is gekomen. Hou je goed, tot.....Dikke knuffel je zus

Karin, Yoeri en Roger

Hi Rodger,

was wel ff schrikken die raketaanval op jullie basis. Gelukkig niets aan de hand.

Hoor toch dat jullie je niet vervelen daarachter. Neem als je terug komt enkele kilo's kneed mee, kan ik de tuin nog een keer om doen :)

Suc6 verder en blijf schrijven.

Anne,Daan enYoeri

hallo lieve papa.
vandaag heb ik ondekt dat ik achter de stofzuiger aan kan tijgeren,lachen hoor.
Vanmiddag heb ik voor(op de oprit)op een mat buiten gespeeld,wat een beleving.
In no time kwamen 2 meisjes met me spelen,super gezellig.
Oh ja,ik zei vanmiddag mama.goed he.
Daan
hallo pap,ik heb vandaag een half dagje school gehad.
Dus vanmiddag kon ik lekker met Yoeri buiten spelen.
Voor in de straat staat een basket opgesteld,dus samen met Yoeri en Cars(overbuurjongen) een potje basketbal gedaan.
Superleuk om te doen.
Samen met mama nog bij Roger en Karin gegeten,spaghetti!!!
Ik heb een bord vol leeg gegeten,mama viel hiervan steil achterover.

Heel veel liefs,kussen en knuffels van:
Anne panne - Daantje banaantje - Yoeri poeri

Peter, Milan en Myra

ahhh, dat is poppy lijkt wel het beloofde land voor vele pinkpop gangers (poppy, wied) hoop dat je foto 's hebt gemaakt. Gelukkig is alles goed gegaan bij jullie en staan julllie zelf geboude meubeltjes nog op hun plekje lijkt me wel effe schrikken ja. Het gaat even een beetje stil worden hier van uit deze kant, ik Myra wordt namelijk morgen geopereerd dus achter de pc zal even niet gaan lukken maar we denken aan je.
Groetjes Myra

Daan

haai papa,
ik heb nu vakantie en ga met mama leuke dingen
doen.papa ik mis je .
ps vergeet je mijn zandbak niet als je thuis bent .
knuffel Daantje

Anne

haai papa,
ben vandaag met mama wezen zwemmen
was erg leuk ik heb al zeven tandjes ,waar ik erg veel last van heb .nu ben ik lekker aan het slapen .
xxxxxxxxjes Anne

daan,anne en yoeri

Hey papa
even de laatste nieuwtjes doorgeven.
vandaag bij yoeri geweest.
eerst nog even buiten gespeeld en in de middag binnen.Toen de kist met speelgoed open stond trok Anne zich op en ging zelf speelgoed uitzoeken.gaat al heel goed.
Karin heeft nog wat foto's van ons gemaakt,je zal voor twee genieten als je ze ziet.
Dikke kussen en knuffels van:Daan,Anne en Yoeri

marcel en sharon

hallo daar in de zandbak,dinsdag zijn je vrouw en kids komen eten .was erg gezellig wat kan je dochter eten zeg ,net een kleine vuilnisbak.komkommer,tomaat en ei gaat erin als zoete koek.ben eens benieuwd of ze ook tomaatjes uit eigen tuin eet(groeien al goed ).
laat snel weer eens wat van je horen, groetjes van de kremertjes.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!