Rodger ver weg.voor z'n werk.nl

deltaplan

Afgelopen dinsdag zijn er een paar maliks (dat zijn dorpsleiders) bij ons kamp op bezoek geweest. Ze hadden aangegeven dat er een wadi (dat is een Afghaanse afwaterings kanaal) over een lengte van 70 m was ingestort en de boel aan het overstromen was. Er zouden ook al 20 gezinnen zijn geëvacueerd. Als een Afgaan met getallen gaat gooien moet je dit getal meestal delen door de helft en min tien rekenen, dan komt eerder in de buurt. Toch zijn we op de woensdag een kijkje gaan nemen. Uit voorzorg had ik een shovel en een kiepwagen met 5 strengen hesco (hesco is een soort roosterwerk waarin zakken hangen die we kunnen vullen met grind of zand) meegenomen. Het zou in de buurt zijn van een heuvel onder aan het dorpje Kakarak. Toen we daar aankwamen zijn we een patrouille gestart en richting het dorp gelopen. Daar werd ons verteld dat we verkeerd zaten en verder oostelijk moesten zijn op het moment dat we wee terug zouden gaan richten onze voertuigen, vonden we een 155mm granaat. 155mm granaten zijn de granaten die onze eigen kannonen verschieten. Nadat ik een grondige inspectie had gedaan en zag dat de granaat veilig was heb ik een oproep gedaan richting onze jongens van de explosieve opruimingsdienst. Deze zeiden dat we de granaat konden meenemen. Dus ik met dat ding op me rug terug naar de overwatch. Ook al was hij leeg weegt hij nog steeds 30 kg. Dan bedenkende dat je op patrouille ook natuurlijk je schefvest, opsvest, wapens en camelback (waterzak) en nog veel meer bij je hebt en een overwatch meestal boven op een heuvel ligt. Kun je je voorstellen dat ik blij was dat ik er was en de Shell kon inleveren bij de eod. Daarna zijn we verder gaan verplaatsen naar de lokatie, dit ging weer in patrouille vorm waarbij we door de poppy velden moesten verplaatsen over weggetjes en brugjes van ongeveer 20 cm breed waar we moesten zijn. Daar aangekomen zijn we een kijkje gaan nemen bij de doorbraak, dit bleek om een stukje te gaan van een meter en wat dijkje die op instorten stonden. Omdat op deze lokatie onze shovel en kiepauto niet konden komen en de doorbraak niet zo erg was hebben we de Malik van het dorp twee stengen hesco geven zodat hij het zelf kon doen ik heb wel eventjes een tekening gemaakt hoe zij het moesten doen. Nadat wij de strengen hadden overgeladen zijn we weer terug gegaan naar de base.

What is the architect doing?
He is by the riverside
What is he thinking out there?

The Architect - Deus

Reacties

Reacties

Rob Bauer

Ha die Rodger,
Spannende verhalen. Zijn die maliks wel te vertrouwen? Wat zijn trouwens poppy velden? Trouwens, kan die shell niet in de shovel? Scheelt toch weer zo'n 30 kilo. Zo maar een ideetje....
Adiee wah en take care
Rob

Mam

Rodger, hoef je wel niet te sporten nadat gesjouw.
Groetjes en veel liefs uit Waubach.

je vrouw

haai ,
Daan ,Anne en ik wensen je een fijne pasen.
Daan wilde weten of daar ook de paashaas komt,
anders bewaarde hij wel een eitje voor jou .
pas goed opjezelf.

Gerrit.

Als TD er.40 jaar Defensie gediend.Deh Rawod met ook mijn zoon daar, ik ben trots op jullie allemaal.
En ook in TK.

marcel en sharon

hallo rodger ,zo te lezen geen gebrek aan sport haha.
als die maliks die doorbraak al erg vinden wil ik niet weten wat ze zeggen als er echt iets overstroomd.
maar zo te zien worden jullie wel bezig gehouden daar.wij wensen je in ieder geval een fijne pasen en wachten met spanning op je mailtje, groetjes van de kremertjes.

Thea

Hoi Rodger,

Fijne pasen, en heel veel groetjes uit Brunssum.

Peter, Milan en Myra

He, he effe tijd voor mail. Ben blij dat jij nog iets aan sport doet daar, we kunnen je hier wel gebruiken met flinke spierballen. Die gekke mama van mij gaat vehuizen, nau ja emigreren naar Belgie. Een gewoon klein huisje is natuurlijk niet groot genoeg dus heeft ze maar voor een boerderij gekozen. Je snapt nu natuurlijk wel waar we die spierballen voor nodig hebben. Groetjes van ons

Joyce

Hi Broer,

Gewoon ff de groetjes van je zus XXXX

sharon

de tomaten plantjes zijn al bijna groot genoeg om in je tuintje te zetten,heb je toch nog tomaatjes als je terug komt.
groetjes uit de kakert

Joyce & Rogier

Bedankt voor de kaart!!!!

Is geen allerdaagse post uit Afghanistan, dus we bewaren hem goed.

XXX

Anne

hey papa,
ik wilde je even vertellen ik kruip nu heeft mama haar handen vol aan mij .Maar goed van mij he .
Misschien dat ik wel loop als jij naar huis komt,zal goed oefenen.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxjes je dochter

Daan

hey papa,
Ik heb nog altijd oorpijn maar heb druppels gekregen van de dokter . Was erg blij met jou kaart heb de kaart in mijn bedje liggen .papa we missen je .Nog dertien keer speelgoeddag en dan ben je weer bij mij,
en dan gaan we spelen . xxxxxxxxxxxxxxxxxjes je zoon

je vrouw

hoi schat ,
ik ben erg trots op .
Maar dat weet je .
xxxxxxxxxxxjes nancy

je vrouw

je
was ik vergeten oeps

Peter Martens

Hoi Rodger,
Hoe gaat alles ermee, hoop dat zowel daar met jou, je mannen en je thuisfront alles goed gaat.
Hier gaat gewoon alles door en gaat z'n gangetje.
Het eerste festival Paaspop zit erop. Het was echt geweldig goede artisten en2 dagen prachtig weer! Bier vloeide rijkelijk :).
Groetjes aan de jongens en hou jullie taai
Take good care

Gr Peter

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!